Kuranda düşünen organ kalp midir?

"kalpleri (?) vardır, düşünmezler" (Araf 179) (yazı tekrar düzenlenmiştir)

Kur'an'ın pek çok ayetinde "kalp" diye meal edilen "kalb قلب" kelimesinin manası nedir? 'düşünebildiği söylenen bu şey nedir?

Ateistlerin "kalp düşünür mü?" sorusuna genelde kalbin mecaz olduğu söylenerek cevap veriliyor. Ancak kelime köküne girerek ve kuran bütünlüğüne bakarak farklı bir cevap vereceğim 🙂

Kuranın kalp (قلب) dediği 'kan pompalayan organ /kalp' değildir . Çünkü kuranın hiçbir ayetinde bu manada kullanılmıyor. Kelime anlamı da bu tezi desteklemektedir.
Bulunduğu toplumda bu kelime "kan pompalayan organ /kalp" manası olarak kullanılıyor olmasından dolayı böyle bir yanılgı ortaya çıkıyor.

Örneğin ; bugün biz "akıl" kelimesini "beyin" için kullanıyoruz. Ancak toplumumuzda  "akıl" kelimesi  "kalp" için de kullanılıyor.
Asırlar sonraki insanlar da bu kelimeyi bizim de "beyin" değil "kalp" olarak kullandığımızı düşünüyor.

Bu örnek verdiğim olay, "kalb قلب" kelimesinde de yaşanıyor. çünkü kuranda  "kalb قلب" kelimesi  "kan pompalayan organ /kalp" manasında değildi..   ☺️

Kalb قلب kelimesinin manası, "döndürmek" demektir.
Şu ayetlerde kullanılmıştır ;
(Araf 125 Alimran 144, şuara 227)

Araf 125 "قَالُٓوا اِنَّٓا اِلٰى رَبِّنَا مُنْقَلِبُونَۚ"
"Onlar: Biz zaten Rabbimize DÖNECEĞİZ dediler"

(inne... munKALiBun  انا... منقلبون  [döneceğiz])

"peki döndürmek ile kalp(?) ne alaka?"
Kalp kelimesi için verilen manalardan birisi RUHTUR. İnsanın ruhu da çokça değişen/dönen olduğu için ruha "kalp" adı verilmiştir

En eski sözlüklerden birisi Ragıp isfehani bu kelime hakkında şunu söyler ;

🌟 "İnsanın 'kalbine' gelince, deniyor ki ; çokça değişken olduğundan dolayı bu adı almıştır. Kalbin eylemi veya özelliği olan RUH , ilim, şecaat vb manalarda 'kalb قلب' diye adlandırılır..

Ahzab 10 'kalbler gırtlaklara gelmiştir' ayetinde geçen kalb ise RUH anlamındadır......
Enam 25 tevbe 87 ayetlerinde ise 'kavram ve anlayış' olarak kullanılmıştır

Hac 46 'gözler kör olmaz lakin merkezdeki Kalbler kör olur'
Ayetinde gecen kalb kelimesi ise bir görüşe göre akıl, bir görüşe göreyse RUHTUR. Yalnız akıl diyenlerin görüşü isabetli değildir. Çünkü akıl için bu doğru değildir. Burdaki mecaz şuradaki mecaza benzer ;
Bakara 25 "altlarından nehirler akan cennetler"  Zira nehirler akmaz, akan şey sulardır.

Ahzab 66 'تقليب' çevirmek manasında kullanılmıştır.
Şuara 219 'تقلب' dolanmak dolaşmak demektir 🌟

En eski kuran sözlüklerinden birisi isfehani, kuranın hiçbir ayetinde "kan pompalayan organ /kalp" manası vermemiştir. Bu da "kuranda kalb kelimesinin 'kan pompalayan organ /kalp' manası yoktur" tezimi de doğrulamaktadır.

Ayrıca Bunu sadece kuran ayetleri ile de ispat edebiliriz;

Kaf 37 "Kesinlikledir ki bunda, KALBİ olan veya hazır bulunup kulak veren kimseler için bir öğüt vardır."
Sadece bu Ayette bile kalp (قلب) kelimesinin, kan pompalayan organ /kalp manasında olmadığı açıktır. Çünkü her insanda kan pompalayan ; kalp var. Burada sadece iman edenlerin sahip olduğu bir 'kalp' den bahsedilmiştir. Bu da kalp (قلب) kelimesinin kan pompalayan organ olarak kullanılmadığına kanıttır.

Ek bilgi olarak şunu da belirteyim;

Hac 46 "...gözler kör olmaz, lakin sudurda (🌟) olan kalpleri kör olur...


🌟Meallerde "göğüsler" anlamında meal edilen "Sudur صدور" kelimesi "sadr صدر" kelimesinin çoğuludur. Bu kelime için bilgi vermekte fayda var;
Bu kelime sadece "göğüs" anlamında değildir. Lisanul Arab, bu kelime için şunu söyler;
  ".. وصَدْر كل شيء: أَوّله.."
[sadr, her şeyin evveli/ilkidir]
Kuranda kasıt edilen "sadr صدر", göğüs anlamında olmayabilir. Bu anlamda olsa bile, ruhun manevi olarak göğüste bulunduğunu gösterir. Ek bilgi olarak belirtmek istedim..

#bir_sorgulayan_muslumanin_gozunden

(yazıda emeği geçen fatih'e teşekkürler)
Hubeyb Öndeş

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder